Taal op beats
De leerlingen in de klas leren hetgeen conform de leerstoflijnen mondelinge taalvaardigheid wat van hun verwacht wordt door taal te koppelen aan muziek.
Bij Culture Quest achten wij de expressieve functie van taal van groot belang. Het tonen en beschrijven van emoties via taal en muziek is een fantastische uitlaatklep voor leerlingen in de bovenbouw [1].
De les wordt gestart met een prikkelende introductie die aansluit op de belevingswereld van de kinderen. We sluiten aan op het thema van de school/klas en gaan via kapstokwoorden aan de slag met het maken van een mindmap.
Vervolgens worden de woorden tot zinnen gesmeed hetgeen uiteindelijk tot een rap of een (klassen/groeps)lied zal resulteren. Met behulp van tablets, keyboards, loopstation, microfoons en andere elektronica zal de rap of het liedje onder worden gedompeld in een hedendaagse muziekproductie.
Ook de mondelinge taalvaardigheid wordt in deze lessenserie getraind. Het gaat om interactieve situaties waarin kinderen in coöperatieve werkvormen leren om door middel van een presentatie hun productie/lied ten gehore te brengen. Ook argumenteren leerlingen over hun product en discussiëren de leerlingen over het onderwerp en de totstandkoming van het uiteindelijke resultaat. De mondelinge taalvaardigheid heeft in het Nederlandse taalonderwijs een minder grote prioriteit [2]. Als stichting vinden wij het juist wel belangrijk om hier expliciete aandacht aan te besteden.
![culturequest-taal-op-beats-muziek](https://culturequest.nl/wp-content/uploads/2022/06/culturequest-taal-op-beats-muziek.jpg)
[1] Paus, H., ‘Portaal’, ‘Praktische taaldidactiek voor het basisonderwijs’, (2019)
[2] Paus, H., ‘Portaal’, ‘Praktische taaldidactiek voor het basisonderwijs’, (2019)
[3] Gardner, H., ‘Theory of multiple intelligences’, (1983)
Tijdsduur: vanaf 6 lessen van 60 minuten
Locatie: In een leslokaal op school
Doelgroep: Groep 6, 7 of 8
Begeleiding: Gediplomeerde leerkrachten
Materiaal: Verzorgd
Maatwerk mogelijk? Ja