Skip to content Skip to footer

over culturequest

Lees hier ons verhaal…

Culture Quest is een stichting die zich inzet om het reken- en taalonderwijs op de Nederlandse scholen een boost te geven. Wij geloven dat je kinderen kunt boeien en daarmee binden door in hun belevingswereld te stappen. Wij maken het reken- en taalonderwijs leuker door middel van het gebruik van muziek en technologie, uiteraard op het niveau passend bij de groep. Ook houden wij de leerlijnen van het reken- en taalonderwijs aan zoals deze zijn opgesteld door het SLO.

Net zoals in het Finse onderwijs, één van de beste onderwijssystemen in de wereld, hechten wij er waarde aan dat kinderen ook in aanraking komen met muziek. Immers, dit is belangrijk voor de (brede) ontwikkeling EN de intrinsieke motivatie van het kind. In de lessen van Culture Quest wordt ieder kind gezien en gehoord. Kinderen moeten het gevoel hebben dat ze daadwerkelijk iets hebben geleerd en daarmee in staat zijn om te leren.

Door kinderen in aanraking te laten komen met muziek, wordt de verbeeldingskracht en de fantasie van kinderen geprikkeld en onderhouden. Verbeelding is één van de belangrijkste basisvaardigheden voor kinderen. Het is “De muziek van levensbeschouwing.” [1]

Met muziek wordt het auditieve vermogen van leerlingen getraind. Immers, uit onderzoek blijkt dat muziek (zingen en musiceren) sleutelvaardigheden als taal en het auditief vermogen stimuleert. Zo ook de emotionele intelligentie. [2] Bovendien is er een nauw verband tussen taalverwerking en muziek in de hersenen.

Tevens blijkt uit onderzoek dat muzikale training leidt tot betere aandacht en een beter werkgeheugen. [3]

Het is beter om één uur meer muziek dan één uur meer rekenen te geven in plaats van andersom. Muziek heeft een grote meerwaarde in het onderwijs.[4]

Culture Quest zegt: Waarom niet muziek, rekenen en/of taal gecombineerd in één les?

  • [1] De Schepper, J., ‘Levensbeschouwing ontwikkelen’, (2018)
  • [2] Mieras, M., ‘Wat muziek doet met kinderhersenen’, (2015)
  • [3] Parbery-Clark, A. et al, ‘Musician Enhancement for Speech-In-Noise’, Ear & Hearing, (2009), 30, 653–661. [18] Schellenberg, E.C., ‘Music Lessons Enhance IQ’, Psychological Science, vol 15—Number 8 (2004)
  • [4] Scherder, E., ‘ Singing in the brain’, (2017)

Voor meer informatie betreffende de innovatieve lesprogramma's van Culture Quest kunt u met ons contact opnemen.