Meester Bach
Meester Bach zijn geheime schrift
De leerlingen in de klas leren hetgeen conform de leerstoflijnen lezen wat van hun verwacht wordt door het lezen te koppelen aan de geheime brieven van meester Bach en zijn geheime schrift.
Meester Bach neemt de kinderen mee op avontuur en gaat terug in de tijd. Een prins uit de huidige Duitse deelstaat Thüringen heeft Bach geattendeerd op een geheime tijdmachine niet ver van waar hij woonachtig is. Meester Bach laat de kinderen zijn geheime brieven lezen van hertogen en andere opdrachtgevers uit zijn tijd. Vaak is dit in methodisch schrift, geschreven met de hand, met een ganzenveer op papier. Er komt veel informatie vrij over de tijd waarin meester Bach heeft geleefd.
De kinderen leren het methodisch schrift goed onder de knie te krijgen en leren op een leuke en pakkende manier begrijpend lezen. Immers, veel boeken die kinderen zelf kunnen lezen worden niet interessant genoeg gevonden. Van belang is dat kinderen kunnen genieten van een verhaal of gedicht of dat zij hiermee hun emoties kunnen laten spreken. [1]
Via de spannende en geheime brieven die meester Bach ontvangt, leren de kinderen onder andere samenvatten, signaalwoorden, de morfologie van de woorden, de semantische en in mindere mate de syntactische kennis. Tegelijkertijd leren ze over de bepaalde zaakvakken zoals geschiedenis en de tijd waarin meester Bach leeft.
Door middel van de geheime tijdmachine waarin meester Bach soms door de tijd reist, leren kinderen over de verschillende tijdvakken, de tijdbalk en historisch redeneren. Immers, het leren historisch redeneren is het innerlijk denkproces waardoor leerlingen het verleden en het heden met elkaar kunnen verbinden en dit ook kunnen doorzien. [2]
En dit alles via de digitale omgeving waarin meester Bach zich begeeft. Zo maken de kinderen ook kennis met mediawijsheid en ICT-vaardigheden. Want meester Bach is helemaal niet zo ouderwets als hij lijkt…
[1] Paus, H., ‘Portaal’, ‘Praktische taaldidactiek voor het basisonderwijs’, (2019)
[2] De Bas, J., & Brinkman, F., ‘Geschiedenis in zicht’, ‘Vakkennis en didactiek voor het basisonderwijs’, (2019)
Tijdsduur: vanaf 6 lessen van 60 minuten
Locatie: In het leslokaal op school
Groep: 3,4,5
Materiaal: Verzorgd
Maatwerk mogelijk? Ja
![culturequest-marcel-joling-meester-bach-muziek-onderwijs](https://culturequest.nl/wp-content/uploads/2022/06/culturequest-marcel-joling-meester-bach-muziek-onderwijs.jpg)